Zeker 3.5 miljoen mensen zien Duitsland winnen van Italië
Geschreven door Sebastiaan BoersZaterdagavond was het tijd voor de derde kwart finale van het EK voetbal. In deze derde kwart finale stonden Duitsland en Italië tegenover elkaar. Rond 21.00 uur zaten er 3.534.000 mensen klaar voor deze voetbalwedstrijd. Met 1-1 wist het Duitse elftal eerst op een gelijke stand te komen.
Daarna volgden er strafschoppen die lang duurden. Net voor middernacht was het dan toch Duitsland die wist te winnen van Italië. In totaal waren er 18 strafschoppen nodig voordat Duitsland er met de winst vandoor kon gaan. Met deze hoge kijkcijfers staat deze kwart finale op de eerste plek in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 57,9 %.
Voorafgaand van deze kwart finale was Studio France te zien. Deze talkshow besteedde natuurlijk veel aandacht aan de kwart finale tussen Duitsland en Italië. Direct na het NOS Journaal van 20.00 uur keken er 1.609.000 mensen. Later op de avond, rond middernacht, keken er nog eens 1.651.000 mensen naar deze talkshow. Met de kijkcijfers voor de late Studio France staat deze talkshow van de NOS op de tweede plek in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 48,5 %.
Niet alleen het EK voetbal wist veel kijkers te bereiken. Ook de eerste etappe van de Tour de France werd goed bekeken. Rond 12.15 uur schakelden er 635.000 mensen in voor deze wielertocht. Met deze kijkcijfers fietst de Tour de France zich naar de achtste plek in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 37,2 %.
Voor iedereen die de Tour de France gemist had, kon om 19.30 uur inschakelen voor het Tourjournaal. Hierin werden alle hoogtepunten van de eerste etappe nogmaals getoond aan de kijker. In totaal keken hier 500.000 mensen naar. Met die kijkcijfers staat het Tourjournaal op plek 13 in het kijkcijferoverzicht. Daardoor ziet de NOS een marktaandeel binnen komen van 13,2 %.
Later in de nacht was het nog tijd voor de Avondetappe. Door de lange kwartfinale tussen Duitsland en Italië, werd deze talkshow pas rond 00.27 uur uitgezonden. Daar bleven nog zeker 598.000 mensen voor wakker. Hiermee staat de Avondetappe op plek 12 in het kijkcijferoverzicht. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 33,4 %.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.