Recensie: So You Think You Can Sing

Recensie: So You Think You Can Sing

'Een mix tussen Idols en Ranking The Stars'

Dinsdagavond was er een nieuwe talentenjacht te zien. Of was het toch meer een spelshow? SBS6 startte met het nieuwe programma, So You Think You Can Sing. In dit muziekprogramma/spelshow moeten drie kandidaten zingen. De jury; bestaande uit Giel Beelen, Glennis Grace en Tony van de Berk, moeten de optredens beoordelen. Ieder jurylid krijgt tien punten die zij moeten zien te verdelen onder de drie kandidaten.

De kandidaten moeten naast zingen, ook elkaar beoordelen. Zij moeten zichzelf en de anderen ranken in een top drie. Dit element doet mij een beetje denken aan Ranking The Stars (BNNVARA). Dit ranken moet wel snel zien te gebeuren. Elke seconde is maar liefst €100,- waard. De teller start op €10.000,- en gaat snel, heel snel, omlaag. Wanneer de kandidaten hetzelfde ranken als de jury dan is er een soort match.

Nadat er een match is ontstaan is er één winnaar. Deze winnaar plaatst zich voor de finale. Na drie rondes zijn er dus drie winnaars. Deze drie winnaars moeten zichzelf dan nogmaals ranken. Dit levert vooral hilarische televisie op. Want de winnaars vinden zichzelf allemaal nummer één... en dat kan niet. Maar ranken zij zichzelf precies zoals de jury hen rankt? Dat is een belangrijke vraag.

In eerste instantie dacht ik dat ik naar een talentenjacht aan het kijken was. Maar daarna dacht ik, dit is de dinsdagavond van SBS6. De dinsdagavond van SBS6 bevat vaak spelshows. Dus dan is dit muziekprogramma ook een soort spelshow. Deze mix vind ik best vernieuwend en verrassend. Wanneer je het even bekijkt, heb je het concept van dit muziekprogramma al snel in de gaten.

Maar voegt So You Think You Can Sing ook echt iets toe? Aan de ene kant zou ik ja zeggen. Want het is weer eens iets anders dan The Voice of Holland of Holland's Got Talent of Idols. Maar aan de andere kant zou ik nee zeggen. Want het gaat eigenlijk niet zo zeer over de zang, maar meer over het geldbedrag waar de winnaar kans op maakt. Dat is wel iets waar ik even aan moet wennen.

De jury vind ik vrij bijzonder. Vooral de rol van Glennis in de jury. Ik ken haar vooral als coach bij It Takes 2 (RTL 4). In het huidige seizoen is zij niet te zien. Waarom zij nu in de jury van So You Think You Can Sing zit weet ik niet. Ik vind Glennis leuker als coach dan als jurylid.

Maar als jurylid is zij wel eerlijk en oprecht, dat dan wel weer. Giel heeft al eens vaker als jurylid gewerkt. Ook hij is eerlijk en oprecht. Het derde jurylid, Tony, is voor mij bekend van The Next Boy/Girl Band. Dus ook hij is eerlijk en oprecht.

De presentatie is in handen van André Hazes. Ervaring met een spelshow heeft de zanger wel. Zo presenteerde hij ook al een Rad van Fortuin. Dit muziekprogramma ligt André wel. Hij doet het op geheel eigen wijze, wat het weer leuk maakt. Nu moet ik zeggen dat ik So You Think You Can Sing beter bij André past dan Rad van Fortuin.

Daarnaast viel mij nog iets op. De studio van So You Think You Can Sing is dezelfde als die van Topper Gezocht! Het is een mooie en grote studio, die gemaakt lijkt te zijn voor muziekprogramma's. Maar als So You Think You Can Sing maar niet zo gaat 'scoren' qua kijkcijfers als Topper Gezocht! Maar die twee programma's kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken.

Dit nieuwe programma kijkt wel heel lekker weg. Na een half uur is het programma wel duidelijk. Alleen is de dinsdagavond wel de juiste avond? Misschien dacht SBS6 dat een spelshow thuis hoort op de dinsdagavond. Zelf zou ik dit programma eerder willen zien op de zaterdagavond. Want een muziekprogramma is toch wel iets wat het prima zou kunnen doen in het weekend.

Wie weet denkt de kijker hier wel heel anders over. Het is ook meer een spelshow dan een talentenjacht. Of ik dit iedere week zou gaan kijken weet ik niet. Voor een keer is het leuk, maar of ik dit zeven weken volhoud? Wie weet denk ik daar na vanavond wel heel anders over. Het was in ieder vermakelijk om naar te kijken. Dat is denk ik wel de doel van deze talentenjacht/spelshow.

So You Think You Can Sing is iedere dinsdagavond om 21.30 uur te zien bij SBS6.