Start EO-fashionprogramma ´Hip voor Nop´
Geschreven door Pieter JongsmaIn het duurzame kinderprogramma ‘Hip voor Nop’ helpt presentatrice Anne-Mar samen met bekende sterrenstylisten twee vriendinnen aan een compleet nieuwe look. Er is daarbij één uitdaging: ze moeten er helemaal nieuw uitzien, maar wel voor nop. Presentatrice Anne-Mar: “Elk meisje kent het: een kast vol kleding en voor dat ene feestje toch niets hebben om aan te trekken.
In plaats van hollen naar de winkel gaan we restylen, hergebruiken en ruilen!” Ook duiken we iedere aflevering in de kledingkast van een bekende Nederlander.
In ieder van de zeven afleveringen gaan twee BFF's, meisjes tussen de 13 en 15 jaar, de uitdaging aan. Met hulp van presentatrice Anne-Mar selecteren ze kleren uit hun eigen garderobe, maar ook de kledingkasten van vrienden of familie zijn niet veilig. De meiden gaan dan creatief aan de slag om de juiste look te creëren. Ze worden hierbij gestyled door bekende stylistes Diana Theys, Sanne Mus en Nga Ho die werkzaam zijn voor BN’ers en tv-programma's. De climax is een heus catwalkmoment voor vrienden en vriendinnen.
De kledingkast van BN’ers
Naast deze make-over gunt een BN’er iedere aflevering een kijkje in zijn of haar kledingkast. Heeft Ralf Mackenbach zijn Junior Eurovisiesongfestival-jasje nog in zijn kast hangen? En wat heeft Krystl met die gekke gebreide paardentrui? Wist je trouwens dat Douwe Bob al sinds zijn vijftiende pakken draagt en van bloemetjesprints houdt? Ook checken we de kledingkast van Sanne Vogel, showt stylist Philip de Liever van ‘So You Think You Can Dance' zijn creaties en laat Evelien Bosch haar kledingstukken zien waar ze zich soms ook een beetje voor schaamt.
Hergebruik
Met dit programma wil de EO duurzaamheid van kleding bevorderen. Per jaar wordt er in Nederland meer dan 100 miljoen kilo aan textiel weggegooid. Een groot gedeelte hiervan is echter nog prima bruikbaar. Omdat het ook veel energie kost om nieuwe kleding te maken is recyclen een goedkope, maar vooral ook leuke oplossing. Inmiddels is het houden van kledingruilfeestjes (swapping) een trend. ‘Hip voor Nop’ sluit hierbij aan en richt zich daarbij op de doelgroep van meisjes van 9 tot 12 jaar.