Linda de Mol scoort op zondag
Geschreven door Sebastiaan BoersEen geweldige zondagavond voor RTL 4 en voor Linda de Mol. Om 20.00 uur schakelden maar liefst 2.534.000 mensen af om naar Miljoenenjacht te kijken. Doordat Boer Zoekt Vrouw (KRO NPO1) is afgelopen weet Linda 500.000 kijkers meer te trekken dan een week eerder. Vorige week zondag keken er 2.010.000 mensen. Door deze kijkcijfers staat Miljoenenjacht bovenaan de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 31,9 %.
Direct na Miljoenenjacht bleef Linda te sterk voor haar concurrenten. De nieuwe serie van en de blonde presentatrice/actrice, Familie Kruys, wist een goede start te maken. Voor de eerste aflevering zaten 2.466.000 mensen voor de buis om naar deze serie te kijken. Hiermee staat Familie Kruys direct achter Miljoenenjacht, op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 33,6 %.
Van de vele miljoenen kijkers voor Linda de Mol, bleven er nog 1.207.000 kijkers over om maar het portret van Marco Borsato te kijken. Met deze kijkcijfers staat Marco op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. De zanger bezorgt RTL 4 een marktaandeel van 25,9 %.
NPO 1 zag ook de hoge kijkcijfers voor RTL 4, maar wist zelf ook een goed te scoren. De kwis werd eenmalig uitgezonden op de zondagavond, in verband met de voetbalwedstrijd van zaterdagavond. Dat leverde Paul de Leeuw 1.299.000 kijkers op. Dat zijn er iets minder dan een week ervoor. Vorige week keken er 1.465.000 kijkers op zaterdagavond naar deze quiz. Met de kijkcijfers van zondagavond staat De kwis op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de VARA komt uit op 16,0 %.
Presentator Ivo Niehe baalt dat Boer Zoekt Vrouw is afgelopen. Dat merkte ook hij aan zijn kijkcijfers van de TV Show. In totaal keken er zondagavond 1.152.000 mensen naar dit programma. Een week eerder, toen nog achter Boer Zoekt Vrouw, wist Ivo 2.373.000 kijkers te vermaken met de sterren waarmee hij gesprekken voerde. Toch staat Ivo op een mooie zevende plek in de kijkcijfer top 25. De AVROTROS ziet een marktaandeel binnenkomen van 14,9 %.
Niet alleen De kwis verhuisde voor even naar de zondagavond, ook tante Es verhuisde mee. Zondagavond keken er 702.000 mensen naar Dat ding van tante Es. Daarmee levert tante Es een paar kijkers in. Een week eerder keken er nog 780.000 mensen naar deze vrolijke tante. Door de kijkcijfers van zondagavond staat tante Es op plek 17 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 10,4 %.
NPO 3 had ook een goede avond. Het nieuwe seizoen van Smeris, de misdaadserie met Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven, opende met 821.000 kijkers. Daarmee is deze misdaadserie het best scorende programma van NPO 3. Met deze kijkcijfers staat Smeris op plek 13 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor BNN komt uit op 10,1 %.
De nieuwe comedyshow met Arie Boomsma, Larie, wist het niet zo goed te doen als Smeris. De eerste aflevering van dit nieuwe programma wist zondagavond 218.000 kijkers te trekken. Met deze kijkcijfers is er helaas geen plek voor Larie in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt uit op 2,8 %. (Lees ook de recensie over Larie).
Tegenover alle concurrentie zond RTL 5 de eerste liveshow uit van het dansprogramma So You Think You Can Dance. Dit leverde de commerciële zender 282.000 kijkers op. Ook dit dansprogramma wist net als Larie geen plek te veroveren in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 5 komt uit op 1,2 %.
SBS6 deed het redelijk goed tegenover haar concurrenten. De dubbele aflevering van Wegmisbruikers werd bekeken 810.000 mensen. Daarmee staat dit programma op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt daardoor uit op 10,0 %.
Een nieuwe aflevering van Gestalkt deed het ook best goed. Zondagavond keken er 728.000 mensen naar dit programma. Met deze kijkcijfers komt Gestalkt twee plekken lager uit dan Wegmisbruikers, op plek 16, in de kijkcijfer top 25. Het bijbehorende marktaandeel komt uit op 9,7 %.
Alleen Hart van Nederland wist het beter te doen. Het nieuwsprogramma van SBS6 werd door 967.000 kijkers bekeken. Daarmee is Hart van Nederland het best scorende programma van de zondagavond voor SBS6. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 16,0 %.
Naast Miljoenenjacht en Familie Kruys op de eerste en tweede plek (2.534.000 en 2.466.000 kijkers) bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 2.310.000 kijkers.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.
Bekijk Familie Kruys terug via TV Blik.