Ruim 1,2 miljoen kijkers voor de GTST zomer-cliffhanger
Geschreven door Sebastiaan BoersVrijdagavond keken er, ondanks het warme weer, nog 1.250.000 kijkers naar de zomer-cliffhanger van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST). In de cliffhanger werden de verhaallijnen enorm spannend afgerond waardoor de kijkers met veel vragen de zomer in gestuurd worden.
Met de kijkcijfers van vrijdagavond weet GTST op de eerste plek te eindigen in de kijkcijfer top 25. Geen enkel ander programma wist meer kijkers te scoren dan de 1.250.000 voor de soap van RTL 4. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 30,8 %.
Alleen het NOS Journaal van 20.00 uur had ook een miljoenenpubliek. In totaal keken er 1.172.000 kijkers naar het laatste nieuws. Met die kijkcijfers staat het NOS Journaal op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 29,6 %.
Direct na de spannende cliffhanger bleven er rond 20.40 uur nog 820.000 mensen zitten voor Puur Geluk. Dit programma zorgt voor veel geluksmomentjes, dankzij presentatrice Nance. Met de kijkcijfers van vrijdagavond staat Puur Geluk op de zevende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 19,7 %.
Rond de klok van 22.00 uur keken er nog 548.000 kijkers naar een herhaling van Ushi and the Family. Wendy van Dijk nam in de aflevering van vrijdagavond onder andere Lieke van Lexmond in de maling. Met die kijkcijfers staat Ushi op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 12,6 %.
NPO 1 deed het met een herhaling van Flikken Maastricht minder goed dan Puur Geluk. In totaal keken er naar de herhaling van de politieserie 777.000 kijkers. Met deze kijkcijfers staat Flikken Maastricht op de negende plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 19,1 %.
In verband met het overlijden van artiestenmanager Jaap Buijs werd een speciaal programma uitgezonden. Gewoon Jaap Buijs werd bekeken door 924.000 mensen. Daarmee staat Jaap op de vierde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel hierbij komt uit op 21,4 %.
De nieuwe misdaadserie Dicte ging vrijdagavond van start. De eerste aflevering van deze misdaadserie werd bekeken door 634.000 mensen. Daarmee staat Dicte op plek 11 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de KRO komt uit op 17,0 %.
SBS6 begon de avond met de film The Bourne Idenity. De film uit 2002, met onder andere Matt Damon en Franka Potente, werd bekeken door 397.000 kijkers. Met deze kijkcijfers staat deze film op plek 20 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 9,4 %.
Doordat de film, The Bourne Idenity, tot 23.00 uur duurde, begon Hart van Nederland later dan normaal. Rond de klok van 23.00 uur keken er 962.000 mensen naar het nieuwsprogramma van SBS6. Met deze kijkcijfers staat Hart van Nederland op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 25,2 %.
Direct na Hart van Nederland stond Shownieuws klaar om te beginnen. In totaal keken er 876.000 kijkers naar het laatste showbizznieuws. Met deze kijkcijfers staat Shownieuws op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt daarmee uit op 25,9 %.
RTL 7 stond om 20.30 uur klaar met een nieuw seizoen van Tour du Jour. De talkshow van Wilfred Genee moet nog op gang komen. In totaal keken er 203.000 kijkers naar de talkshow. Met deze kijkcijfer is er geen plek voor de Tour du Jour in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 7 komt uit op 5,0 %.
Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.