RTL: ‘Nederland In De Auto past beter bij doelgroep RTL5’

RTL: ‘Nederland In De Auto past beter bij doelgroep RTL5’

Geschreven door Daniël Schalk

RTL wisselt het RTL4-programma Nederland In De Auto en het RTL5-programma Rondkomen In De Schilderswijk per direct van televisiezender omdat de doelgroep van RTL5 beter bij Nederland In De Auto past, dat heeft een woordvoerder van RTL aan Showbizznetwork.nl laten weten.

“RTL heeft besloten om de programma's 'Rondkomen In De Schilderswijk' en 'Nederland In De Auto' van zender te wisselen. Dit op basis van onderzoek naar de leeftijden van de kijkersprofielen na de eerste uitzending op 14 oktober”, zegt de woordvoerder van RTL tegen Showbizznetwork.nl.

Nederland In De Auto past beter bij RTL5 dan bij RTL4. “'Nederland In De Auto' scoorde met een marktaandeel van 20,9% erg goed in de doelgroep 20-34 jaar, de doelgroep van RTL 5. Aangezien 'Nederland In De Auto' qua profiel achteraf beter aansluit bij RTL 5, wordt het programma per direct geprogrammeerd op de plek van 'Rondkomen In De Schilderswijk'”, vervolgt hij.

Voor Rondkomen In De Schilderswijk betekend de verplaatsing ‘thuiskomen’. “Vanaf nu is 'Rondkomen In De Schilderswijk', net als het eerste seizoen, te zien bij RTL4”, zegt de woordvoerder. RTL besloot het tweede seizoen van het programma te verplaatsen van RTL4 naar RTL5. Op RTL4 trok het programma rond de 900.000 kijkers, op RTL5 slechts 411.000 kijkers.

Het programma Nederland In De Auto beleefde afgelopen woensdag haar première op televisie. Nederland In De Auto, waarin Nederlanders worden gevolgd tijdens het autorijden, trok woensdagavond 915.000 kijkers. RTL4 versloeg daarmee wel concurrent SBS6. Voor Nederland In De Auto keken er 1.325.000 mensen naar het RTL4-programma Van der Vorst Ziet Sterren.

Op RTL5 gaat Nederland In De Auto de woensdagavond vormen met Modepolitie 2.0, dat afgelopen woensdag na Rondkomen In De Schilderswijk slechts 224.000 kijkers trok. Rondkomen In De Schilderswijk gaat een avond vormen met Van der Vorst Ziet Sterren. Beide programma’s worden gemaakt door Vorst Media, het productiebedrijf van presentator Peter van der Vorst.