Actualiteiten en nieuws meest bekeken
Geschreven door Pieter JongsmaActualiteiten en nieuws zijn veruit de beste en meest frequent bekeken programmasoorten. Met name 55-plussers kijken vaker dagelijks naar actualiteiten en nieuwsprogramma’s en naar Nederland 1, 2 en 3. Kinderprogramma’s, comedyseries en muziekprogramma’s zijn relatief populair onder 13- tot en met 17-jarigen.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden’ van het Bindinc. Kenniscentrum dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp onder 1.280 respondenten in de leeftijd van 13 – 70 jaar.
De televisiekijkers zijn onderverdeeld in segmenten. Binnen het segment ‘interactieven’ vallen iets meer vrouwen dan mannen. Dit segment kijkt zowel lineair als non-lineair en veelal naar soap- en dramaseries, spelletjes en quizzen en realityprogramma’s. Het segment ‘functionalisten’ bestaat gemiddeld vaker uit mannen die vaker lager opgeleid zijn en vooral lineair naar nieuws, actualiteiten en sportkijken. De hoger opgeleiden vallen vaker onder het segment ‘innovatieven’, kijken het meest naar non-lineaire content en vooral naar politie- en misdaadseries, speelfilms en documentaires. Er zijn in totaal vijf segmenten televisiekijkers te onderscheiden.
Vooral jongeren gebruiken Youtube veel (61%). De website van uitzendinggemist wordt door 65% van de 13-70-jarigen dagelijks tot enkele keren per maand gebruikt. Netflix, dat nog maar relatief kort op de Nederlandse markt is, is vooral populair bij de innovatieven (25%).
De respondenten gaven aan dat zij het meest naar RTL4 kijken, gevolgd door Nederland 1, SBS6 en de beide andere publieke omroepen. Bij 13-17-jarigen scoren Veronica en MTV het beste. De groep 55-70-jarigen kijkt overduidelijk het meest naar de drie publieke omroepen en de buitenlandse zenders Canvas, BBC1/BBC2, ARD en ZDF.
Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ is tussen december 2013 en januari 2014 uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van Bindinc. In totaal hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar de enquête ingevuld. Naast kwantitatief onderzoek is het onderzoek d.m.v. interviews aangevuld met kwalitatieve gegevens waarin de behoefte in functionaliteiten van (online en offline) gidsen wordt besproken. Dit onderzoek is specifiek uitgevoerd voor de divisie Programma Data Services (PDS) die voor omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven programmadata, datafeeds en verrijkingen hiervan met tekst, URL’s en video kan verzorgen. Het Bindinc. Kenniscentrum verricht doelgroeponderzoek voor verschillende branches. Meer informatie over dit onderzoek? Neem dan contact op met Stephanie Verwijs van het Bindinc. Kenniscentrum via stephanie.verwijs@bindinc.nl