RTL ruimschoots aan kop in juni

RTL ruimschoots aan kop in juni

Geschreven door Pieter Jongsma

Marktleider RTL Nederland kwam in juni met de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 uit op een gezamenlijk zenderaandeel van 32,5 procent in de doelgroep 20 – 49 jaar. Dat is ruimschoots boven juni 2012 (26,5 procent), toen het EK Voetbal bij de Publieke Omroepen (PO) werd uitgezonden. De PO eindigen nu op 22,2 procent (juni 2012: 40,4 procent) en de SBS Groep behaalde 21,3 procent (juni 2012: 16,6 procent).

RTL 4 heeft in juni een zenderaandeel in de eigen doelgroep, Boodschappers 20 – 49 jaar, bereikt van 18,5 procent. In deze doelgroep bestaat de top 10 van alle zenders in Nederland uit maar liefst negen RTL 4-programma’s. De familiezender heeft 11 titels met meer dan een miljoen kijkers. De beste bekeken programma’s waren ‘GTST’ (1,9 miljoen kijkers), ‘RTL Nieuws’ (1,7 miljoen) en ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ (1,4 miljoen). De hoogste zenderaandelen in de doelgroep van RTL 4 staan op naam van ‘GTST’ (32,2 procent), ‘X Factor’ (28,6 procent) en ‘Jouw Vrouw, Mijn Vrouw VIPs’ (28,4 procent). ‘GTST’ wordt sowieso de laatste maanden steeds beter bekeken, in mei kwam het gemiddelde zenderaandeel al uit op 30,6 procent en in juni stijgt dat door naar 32,0 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar). ‘Linda’s Zomerweek’ scoorde ook mooie cijfers. De talkshow trok op 27 juni 1,3 miljoen kijkers en op vrijdag 28 juni werd zelfs 28,9 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar) gehaald.

RTL 5 komt in juni uit op een zenderaandeel van 7,5 procent in de doelgroep 20 – 34 jaar. Dat is 50 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (5,0 procent) en iets hoger dan vorige maand (7,4 procent). ‘Jokertjes Jawoord’ is het best bekeken programma van de jongerenzender in absolute aantallen met ruim een half miljoen (580.000) kijkers voor de laatste aflevering op 25 juni en een mooie 20,6 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. In de core doelgroep was ‘Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan’ afgelopen maand het best bekeken programma met 19,9 procent zenderaandeel op 3 juni. Ook ‘Lust, Liefde of Laten Lopen’ haalde de hoogste score op 3 juni met 14,9 procent in 20 – 34 jaar. Verder beleefde ‘So You Think You Can Dance Next Generation’ haar finale op 16 juni, die 8,5 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar behaalde. De laatste aflevering van ‘Killer Karaoke’ op 20 juni waarin BN’ers een zangtest ondergaan, was met 12,3 procent (20 – 34 jaar) de beste bekeken aflevering.

RTL 7 kwam in juni in de eigen doelgroep, Mannen 20 – 49 jaar, uit op een zenderaandeel van 7,7 procent. Dat is 51 procent hoger dan in EK-maand juni 2012 (5,1 procent). Nu het voetbalseizoen 2012/2013 is afgelopen, scoort RTL 7 vooral met films in juni. De best bekeken film is ‘Marine 2’ met 561.000 kijkers. De film ‘Wolverine’ behaalde het hoogste zenderaandeel in de core doelgroep van de mannenzender: 18,1 procent.
In de vooravond kwam ‘Stop, Politie!’ uit op 10,6 procent (23 juni) en ‘Politie Op Je Hielen’ op 15,9 procent (24 juni). Met darts, de UK Open, bereikte RTL 7 een zenderaandeel van 9,3 procent (9 juni), allemaal in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. Afgelopen vrijdag ging de dagelijkse talkshow ‘Tour du Jour’ weer van start. Zondag werd de tot nu toe hoogste score gehaald met een zenderaandeel van 14,3 procent in de core doelgroep van RTL 7.

Vrouwenzender RTL 8 behaalde een mooi zenderaandeel van 4,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar, dat is 46 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (2,8 procent) en 32 procent hoger dan vorige maand (3,1 procent). De crime series op zondag worden erg gewaardeerd door de kijker. Op 30 juni behaalt de dubbele aflevering van ‘Crime Scene Investigation’ zelfs 10,4 procent en 9,4 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar. De best bekeken film is ‘Picture Perfect’ op 21 juni met 8,3 procent zenderaandeel in de core doelgroep, gevolgd door ‘Friends With Money’ op 19 juni met 8,6 procent.

RTL Telekids behaalde afgelopen maand een gemiddeld zenderaandeel van 9,4 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar over alle tijdvakken heen. Dat is hoger dan vorige maand toen het op 9,1 procent eindigde en 18 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (8,0 procent). De grootste stijging zit in het ochtend-tijdvak op maandag t/m vrijdag, dat deze maand is gegroeid naar gemiddeld 13,9 procent zenderaandeel. De best bekeken programma’s waren ‘Chuggington’ en ‘Brandweerman Sam’ op 24 juni.

Digitale themakanalen
RTL Crime haalt een bereik van 851.000 in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar behaalde de zender een bereik van 382.000.
RTL Lounge had een bereik van 1,1 miljoen in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ behaalde RTL Lounge een bereik van 503.000.
RTL Telekids 24/7 stijgt ten opzichte van vorige maand naar een gemiddeld bereik van 704.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3 – 8 jaar haalt de zender een bereik van 134.000.

 

Bron: SKO, kijkcijfers op de dag van uitzending (KDU), tijdvak 18.00 – 24.00 uur.